Υπάρχουν δύο τρόποι για αγορά ή πωληση σκαφους. Να το προσπαθήσουμε μόνοι μας (αγγελίες σκαφών) ή να απευθυνθούμε σε ένα μεσίτη.
Δεδομένου ότι η επιτυχία δεν εξαρτάται μόνο από την τιμή, αλλά την εμφάνιση, την κατάσταση, την αξιοπλοΐα, κοιτάξτε προσεκτικά το σκάφος σας που θέλετε να πουλήσετε και παραδεχτείτε με ειλικρίνεια τι χρειάζεται.
Μία λίστα αξιολόγησης θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε σημαντικά στοιχεία που πρέπει να επιθεωρήσετε. Αποφασίστε αν θα κάνετε τις επισκευές που τυχόν είναι αναγκαίες ή θα μειώσετε την τιμή ανάλογα.
Ρίξτε μια ματιά στα μεταχειρισμένα σκάφη για να πάρετε μία ιδέα, ποια είναι η τιμή των σκαφών που πωλούνται και είναι παρόμοια με το δικό σας.
Ο μηχανικός θα σας πληροφορήσει για το κόστος των επισκευών. Έτσι σύμφωνα με τα χρήματα που μπορείτε να διαθέσετε θα αποφασίσετε ποιες επισκευές μπορείτε να κάνετε.
Συνήθως, όποιος θέλει να πουλήσει το σκάφος του, βάζει επιπλέον ένα 10 – 15% στην τιμή που θέλει, για να μπορεί να κάνει κάποια παζάρια. Στις μέρες της κρίσης που διανύουμε, χρειάζεται προσοχή γιατί υπάρχουν οι «σκληροί» αγοραστές ή αλλιώς «κοράκια» που προσφέρουν πολύ χαμηλότερη τιμή από αυτή που ζητά ο ιδιοκτήτης με σκοπό να αγοράσουν πολύ φτηνά. Επίσης όλοι φυσικά γνωρίζουν, ότι ορισμένα μεταχειρισμένα σκάφη πωλούνται σε μεγαλύτερη τιμή από άλλα παρόμοια.
Όπως επισημαίνει ο κ. Ευτύχης Κυριακόπουλος της Open Sea, «αν κάποιος θέλει πραγματικά να πουλήσει το σκάφος του , θα πρέπει να ‘’ρίξει αρκετό νερό στο κρασί του’’ και να είναι εκ των προτέρων διατεθειμένος να επαναδιαπραγματευτεί την τιμή πώλησης του σκάφους του με δεδομένο ότι η αγορά είναι ασταθής και ‘’νευρική’’ με έντονες τιμολογιακές διακυμάνσεις. Δυστυχώς έχει διαμορφωθεί μια’’ νέα τάξη πραγμάτων ‘’όσον αφορά τις τιμές πώλησης όλων των ειδών πολυτελείας και το παζάρι των τιμών είναι αναπόφευκτο . Καλό θα ήταν βέβαια το παζάρι των τιμών (όσο κι αν το επιτάσσει η εποχή), να συγκρατηθεί σε λογικά επίπεδα προκειμένου να μειωθεί σταδιακά αυτή η ανισορροπία στην αγορά.»
Σε μία πώληση, η προμήθεια του μεσίτη είναι συνήθως 10-15%. Ίσως είναι ένα καλό κίνητρο για να προσπαθήσει ο ιδιοκτήτης να το πουλήσει μόνος του.
Αυτό όμως έχει και μειονεκτήματα όπως το να έχετε το σκάφος έτοιμο πάντα για επιθεώρηση από τον πιθανό αγοραστή. Αυτό θα πει ότι δεν θα είναι εύκολο να το χρησιμοποιείτε στον ελεύθερο χρόνο σας. Επίσης ίσως δεν σας αρέσει να παζαρεύεται. Ο μεσίτης θα σας διευκολύνει σε όλη την ετοιμασία των απαραίτητων εγγράφων, ξέρει πως θα βρει αγοραστές και φυσικά διαφημίζεται στα σχετικά έντυπα ή άλλα μέσα σε τακτική βάση.
Εάν αποφασίσετε να απευθυνθείτε σε μεσίτη, καλό είναι να ρωτήσετε στην αγορά για το επίπεδο των υπηρεσιών του και τη φήμη του. Πολλά θα καταλάβατε και από το δικό σας ένστικτο, από την σχέση και διαπραγμάτευση που θα κάνετε αρχικά μαζί του. Απαιτήστε να έχετε συχνή ενημέρωση και θυμηθείτε ότι ο μεσίτης πρέπει να προσέχει το συμφέρον του πωλητή και όχι του αγοραστή.
Η συμφωνία σας με ένα μεσίτη μπορεί να έχει μία από τις παρακάτω μορφές:
- Ο ιδιοκτήτης μπορεί να πουλήσει το σκάφος του χωρίς να δώσει καμία προμήθεια, μόνος του, ενώ το σκάφος βρίσκεται καταχωρημένο στις λίστες μεσιτών.
- Ο μεσίτης θα πάρει προμήθεια, ακόμη και αν το πουλήσει ο ιδιοκτήτης.
- Η προμήθεια μοιράζεται μεταξύ του μεσίτη που έχει στις λίστες του το σκάφος και του μεσίτη που διαχειρίζεται την πώληση.
Το να έχετε το σκάφος σας σε καλή κατάσταση είναι το πρώτο βήμα για να το πουλήσετε. Το δεύτερο είναι η διαφήμιση.
Μία μικρή αγγελία στις εφημερίδες, καταχώρηση στα σχετικά έντυπα και βέβαια στο διαδίκτυο είναι απαραίτητα.
Ετοιμάστε μία πλήρη λίστα από όλα τα αξεσουάρ που έχει το σκάφος σας και να έχετε εύκαιρα όλα τα νόμιμα έγγραφα του σκάφους, καθώς και πιστοποιητικά από τη συντήρηση του και τυχόν επισκευές.
Μην αμελείτε να απαντάτε σε κάθε πιθανό αγοραστή. Μπορεί να είναι λίγο κουραστικό αλλά είναι αναγκαίο.
Ο σοβαρός αγοραστής θα θελήσει να επιθεωρήσει το σκάφος σας με ένα ειδικό ναυπηγό/μηχανικό. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να το κάνετε κάποιες δοκιμές στη θάλασσα.
Συνήθως, ο πωλητής δεν έχει υποχρέωση να δώσει πληροφορίες που δεν του έχουν ζητηθεί. Αλλά αυτό δεν τον καλύπτει από το να αποκρύψει πληροφορίες σχετικά με κάποιο ελάττωμα ή κατάσταση που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια του σκάφους.
Αν πουλήσετε το σκάφος σας «όπως έχει», μπορεί ο όρος αυτός να σας προστατέψει αργότερα, αλλά ίσως δεν θα σας προστατεύσει αν προκύψει ένα σοβαρό πρόβλημα.
Σε κάθε περίπτωση η γνώμη ενός σοβαρού επαγγελματία είναι πάντα σημαντική
Πηγή www.ortsa.gr